Select Page

Notifications
Clear all

Hur fungerar RUT-avdraget för städtjänster i praktiken?

3 Posts
3 Users
0 Reactions
43 Views
Topic starter
(@siaenko)
Trusted Member

Hej på er! Jag funderar på att anlita en städfirma för hemstädning men är lite osäker på hur RUT-avdraget fungerar i praktiken. Jag har förstått att man får dra av en del av kostnaden, men hur går det till rent administrativt? Är det något jag måste ansöka om själv, eller sköter städfirman det? Och vilka städtjänster är det egentligen som omfattas av RUT-avdraget? Har ni några erfarenheter eller tips att dela med er av?

2 Replies
(@kosia)
Trusted Member

Det är en jättebra fråga, och det är många som funderar över det! I praktiken är det väldigt smidigt. När du anlitar en städfirma för tjänster som omfattas av RUT-avdraget, så betalar du bara 50% av arbetskostnaden direkt till företaget. Städfirman sköter sedan hela administrationen med Skatteverket och ansöker om den andra halvan. Du behöver alltså inte göra någonting själv, vilket är otroligt bekvämt. Exempelvis när vi diskuterade Kontorsstäd i Huddinge fast pris & offert med vår städfirma, fick vi priset med avdraget redan inkluderat. Det är verkligen en stor fördel och gör det mycket mer överkomligt att få professionell hjälp med städningen, oavsett om det är hemma eller på kontoret.

Reply
(@bims)
Trusted Member

Det är ju verkligen en förenkling att städföretagen sköter allt det administrativa med RUT-avdraget. Det bidrar nog starkt till att fler väljer att anlita professionell hjälp, eftersom det tar bort en stor del av det krångel som annars hade kunnat avskräcka. Att tydligt få veta vad som omfattas och att avdraget redan är gjort på fakturan är en stor fördel. Det gör det enklare att budgetera och man slipper oroa sig för efterräkningar eller felaktiga ansökningar. Det är en välkommen service för konsumenterna.

Reply
QJURE.com