Min syster är gravid i andra trimestern och hade nyligen feber och huvudvärk. Hon funderade på att ta något mot smärtan men var osäker på om NSAID är säkra under graviditeten. Jag har hört att man helst ska undvika dessa läkemedel, särskilt senare under graviditeten. Är det någon som vet vad riskerna faktiskt är? Man vill ju inte råka ta något som påverkar fostret negativt, men samtidigt vill man ju kunna lindra smärtan på något sätt.
Du har helt rätt i att vara försiktig. Enligt https://gentaur.se/kunskap/icke-steroida-antiinflammatoriska-lakemedel-viktig-information-om-populara-lakemedel bör NSAID undvikas under graviditet, särskilt under tredje trimestern. De kan påverka fostrets hälsa, inklusive hjärt- och njurfunktion. Min fru fick rådet att helt avstå från dessa läkemedel när hon var gravid och i stället använda andra mildare alternativ efter samråd med läkare. Så det är verkligen viktigt att inte ta något på egen hand utan att först kolla upp det noga.
Det är lätt att glömma att receptfria läkemedel också kan påverka fostret. Jag har också hört att man inte bör kombinera flera preparat med liknande ämnen under graviditet. Det verkar som att kroppen reagerar annorlunda under den perioden, och det man tidigare tålde bra kan bli riskabelt. Man får vara extra uppmärksam när det gäller både dos och vilken substans man tar.
Very good